Samenwerking andere organisatie

OR Forum Forums OR & Bestuurder Samenwerking andere organisatie

Weergave van 2 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #352
      09012450
      Bijdrager

      Goedemiddag Roald,

      Vandaag heeft de bestuurder ons tijdens het overleg met OR en bestuur medegedeeld dat onze organisatie gaat samenwerken met een andere organisatie. De samenwerking houdt in dat wij gebruik gaan maken van een pand van de andere organisatie, waarin vervolgens zorg aan cliënten geleverd gaat worden. De zorg/dienst zal vervolgens 50-50 worden verdeeld. Verdere informatie ontbreekt trouwens.

      Wat dient de OR hierin te betekenen?
      Moet de bestuurder iets indienen bij de OR hiervoor?

      We horen graag van je.

    • #353
      RoaldKleist
      Sleutelbeheerder

      Voor zover ik het interpreteer is er sprake van het aangaan van een duurzame samenwerking. En voor het aangaan van een duurzame samenwerking moet de bestuurder een adviesaanvraag bij de ondernemingsraad indienen krachtens artikel 25:1.b WOR:

      De ondernemingsraad wordt door de ondernemer in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen over elk door hem voorgenomen besluit tot: het vestigen van, dan wel het overnemen of afstoten van de zeggenschap over, een andere onderneming, alsmede het aangaan van, het aanbrengen van een belangrijke wijziging in of het verbreken van duurzame samenwerking met een andere onderneming, waaronder begrepen het aangaan, in belangrijke mate wijzigen of verbreken van een belangrijke financiële deelneming vanwege of ten behoeve van een dergelijke onderneming;

      Zoals je kunt lezen hoeft bij het aangaan van een duurzame relatie niet sprake te zijn van een “belangrijke” duurzame relatie. Dus de OR hoeft niet te onderbouwen of het een belangrijk besluit is of niet. Er moet hoe dan ook advies aangevraagd worden.

      De OR moet bij een dergelijk advies in ieder geval de arbeidsvoorwaarden en de arbeidsomstandigheden waarborgen. Daarnaast moet ook het financiële plaatje goed zijn. Bij arbeidsvoorwaarden kun je bijvoorbeeld denken aan de reistijd en reiskostenvergoeding. Bij arbeidsomstandigheden kun je bijvoorbeeld denken aan de vraag of er genoeg tijd voor pauze is als er tussentijds naar het pand gereisd moet worden. Zo zijn er tal van zaken die spelen. Denk hierbij ook aan wat bij andere panden niet goed of wel goed gaat. Het goede wil je natuurlijk ook bij het nieuwe pand terug zien komen en het slechte moet je zien te voorkomen.

      Ik hoop je hiermee op weg geholpen te hebben.

    • #356
      09012450
      Bijdrager

      Hartelijk dank voor de snelle reactie.
      Bovenstaande hadden wij zelf ook wel al in gedachten maar voor de zekerheid wilde we de vraag toch nog even stellen.
      Duidelijk en wij zijn er inmiddels aan de slag meegegaan richting bestuur.
      Met vriendelijke groet.

Weergave van 2 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.