receptionistes

OR Forum Forums Rechten van de OR receptionistes

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #297
      09012455
      Deelnemer

        Omwille van een verhuizing worden de receptionistes mogelijk ‘overbodig’ verklaard, de functie verdwijnt helemaal(geen receptie meer) of wordt overgenomen door parttime studenten die een andere functieomschrijving hebben. Kan er zomaar worden besloten om een aantal receptionistes die samen 1 FTE vervullen te ontslaan en anderen (die die rol dus aanvankelijk niet vervullen) deze rol te laten overnemen, zoals bijvoorbeeld de officemanager of iemand anders? Graag hoor ik van u!

        • Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door 09012455.
      • #299
        RoaldKleist
        Sleutelbeheerder

          Je geeft aan dat vanwege de verhuizing de receptionistes mogelijk overbodig verklaard zullen worden. Op een verhuizing is adviesrecht van toepassing, namelijk artikel 25:1.f WOR. Zie de volgende tekst:

          De ondernemingsraad wordt door de ondernemer in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen over elk door hem voorgenomen besluit tot wijziging van de plaats waar de onderneming haar werkzaamheden uitoefent;

          In de adviesaanvraag moet aangegeven worden wat de gevolgen voor de medewerkers zijn en wat er gedaan wordt om de gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Dus, nee, de bestuurder kan niet zomaar een dergelijk besluit nemen.

          Daarnaast is het opheffen van een bepaalde functie onderdeel van het aanstellingsbeleid. En op het aanstellingsbeleid is het instemmingsrecht van toepassing, zie artikel 27:1.e WOR, de tekst van dit artikel:

          De ondernemer behoeft de instemming van de ondernemingsraad voor elk door hem voorgenomen besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking van een regeling op het gebied van het aanstellings-, ontslag- of bevorderingsbeleid;

          Een volgende punt is het feit dat anderen de functie van receptionisten over moeten nemen. Gevolg hiervan is dat de functieomschrijving en functiewaardering aangepast dienen te worden van de betreffende functies, want zij krijgen er taken bij. Ook de functieomschrijvingen en de functiewaarderingen zijn onderdeel van het aanstellingsbeleid. Dus ook op deze twee punten is het instemmingsrecht van toepassing.

          Samenvattend moet de bestuurder advies aanvragen wat betreft de verhuizing en instemming aanvragen wat betreft het opheffen van de functie receptionist, het aanpassen van de functieomschrijvingen en het aanpassen van de functiewaarderingen.

        • #300
          09012455
          Deelnemer

            Dank Roald, dit advies is goud waard, ik hou je op de hoogte!

        Weergave van 2 reactie threads
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.